De pyreneeen over. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu De pyreneeen over. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu

De pyreneeen over.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pleun

10 Juni 2009 | Spanje, Madrid

Woensdag 10 juni, van St-Jean Pied de Port naar Roncevalles , 28 kilometer. Vandaag de als zwaarste beschreven etappe , de oversteek van de Pyreneeen gemaakt. Vanuit bergsport oogpunt gezien niet erg interessant, maar wel erg mooie uitzichten en gelukkig mooi weer, droog en zonnig.De oversteek, betekent 1250 meter stijgen en 28 km afstand te lopen. Veel mensen laten zich dan ook zo hoog mogelijk brengen met een busje of laten hun rugzak overbrengen. Het gezelschap en de dynamiek van het reizen verandert enorm na St-Jean-Pied de Port. In Frankrijk op de route met drie of vier mensen nu met een 80 of zo iets.Ook de samenstelling is enorm gewijzigd, eerst alleen Franse mensen, althans die ik heb gezien, nu vanuit de gehele wereld, ook veel jonge mensen. De gites in Frankrijk 3 of 4 plaatsen, nu slaap ik in een gite met 120 bedden. Het zal even wennen zijn, maar zeker interessant. Gisteravond in de gite in St- Jean afscheid genomen van de Franse medepelgrims. De door Nederlanders georganiseerde prive gite ¨Cemin de Espri¨ is echt ongelooflijk goed, deze mensen doen dit ¨werk¨met inzet en liefde. Wat me toch wel bijzonder opvalt is dat Nederlandse mensen ontbreken op de route. Vandaag en zeker gisteren toch al veel mensen gezien en gesproken, ik heb alleen een koppel mensen uit Nederland getroffen die de reis met de fiets maken. In een van mijn vorige berichten had ik het over de lichamelijke of andere moeilijkheden die je kunnen overkomen. Zelf heb ik een aantal weken gevoelloze voorvoeten gehad, dat klinkt gek maar dat doet verdraaid pijn!! Bij mij was van elke voet de drie middelste tenen en het eerste deel van de voet verdoofd. Ik heb mijn voeten meer ruimte gegeven door mijn schoenen losser te laten vooral voorin.Het probleem is nu over. Blaren heb ik tot op heden niet gehad, wel soms onwillige spieren, in bijvoorbeeld een bovenbeen. Inmiddels heb ik begrepen dat dat vooral komt dat ik geen rustdagen inlas. De mensen thuis, directe familie, mis ik nu toch wel behoorlijk, elke dag bel ik even met Jannie zo blijf ik een beetje op de hoogte van het wel en wee van het ¨thuisfront¨. Aan de andere kant is het op pad zijn een levenswijze geworden,ook elke dag in een ander bed op een andere plaats slapen went. Ik heb kennis gemaakt met een Zwitserse man die niet hoeft te werken en dat ook niet doet, die eigenlijk steeds op reis is. Hij heeft de Camino negen keer gelopen, en hij zegt dat hij niet naar huis terug verlangt,hij vindt het mooier om steeds nieuwe situaties te ervaren en andere mensen te ontmoeten. Goed ik ben benieuwd hoe ik de drukte op de camino zal ervaren. Op dit moment nog erg inspirerend energie gevend ik laat het bvolgende keer weten, hartelijke groet

Woensdag, 10 juni van st- Jean-Pied-de- Port naar Roncesvalles, 26km.
De als zwaarste beschreven etappe gaat mij prima af. Het is wel bijzonder met zoveel pelgrims op pad te zijn. Vooal in de ochtend zijn er wel veel op de route.In de middag loop ik weer bijna alleen. Het is heerlijk weer, helder en goede temparetuur. Er staat een enorme wind waar ik soms echt tegenin moet klimmen. Ik heb het gevoel dat het zo ongeveer moet zijn als je uit een vliegtuig springt. De huid van mijn gezicht fladdert echt. Het moet wel windkracht 12 of 13 zijn. Om twee uur ben ik te Roncesvalles.De herberg wordt geleid door Nederlandse vrijwilligers via het genootschap van st. Jacob.



  • 10 Juni 2009 - 17:15

    Gert:

    Knap gedaan weer Pleun,
    gelukkig heb je wat meer aanspraak met ook bijzondere mensen die deze route lopen.
    Hou vol,en de hartelijke groeten !!
    Gert

  • 10 Juni 2009 - 17:33

    Gert V T:

    Boeiend verhaal Pleun. Je hebt je gevoel van vrijheid, maar ook van rust, soms eenzaamheid en misschien heimwee (al dan niet uitgesproken) naar het thuisfront al eerder beschreven. Misschien zijn de berichtjes vanuit Holland een welkome compensatie (geweest)op het gebrek aan Nederlandse pelgrims. Nu het wat drukker wordt op de pelgrimsweg, en je meer aanspraak hebt onderweg en in de gites en bovendien de bestemming lonkt (nou ja nog even doorlopen dan.....), ga je dit zeker halen!! Geniet ervan, voorspoed en volharding gewenst op het wijzelevenslessenpelgrimagepad!!. Hou vol Pleun, de hartelijke groeten vanuit Vlaardingen. Gert

  • 11 Juni 2009 - 08:31

    Joop En Willie:

    Hallo Teun,
    net je verslag gelezen, het is heel boeiend,wat heb je toch een wilskracht, we hebben veel bewondering voor je, nog even volhouden he je bent nu al zo ver, dikke knuffel en tot gauw
    liefs xxx

  • 11 Juni 2009 - 12:16

    Hans Deckers:

    Hoi Pleun,
    Mooi verhaal weer! Herkenbaar ook als het gaat om je constatering dat de sfeer in Spanje nogal verschilt van die in Frankrijk. St Jean lijkt zo'n beetje de trechter van de hele wereld te zijn als het om de tocht naar Santiago gaat. Vond het erg leuk om te lezen, dat je het goede overnachtingsadres in St Jean hebt gevonden, en dat je er kennelijk ook genoegen aan hebt beleefd. En dan nu het hete, droge, maar ook mooie Spanje door. Ik weet niet of kennis van de spaanse taal voor jou een sterke troef is, zo niet, dan zul je al gauw uitkomen op het bekende gezwaai van ledematen. Men spreekt langs deze route nauwelijks buiten de deur. Tegelijk heb je als pelgrim een streepje voor denk ik. In het algemeen zijn de mensen ook in Spanje non-verbaal erg vriendelijk en hulpvaardig. Ben heel benieuwd naar het verdere verloop van je wandeling, welke route je zult nemen. Als het past, dan heb ik nog wel een of twee bijzondere slaapadressen voor je. Naar je volgende bericht zie ik uit. Beste Pleun, Ik merk wel, dat je geniet van je tocht, die is heel persoonlijk en dat vind ik erg mooi. Bovendien heb ik steile bewondering voor je fenomenale doorzettingsvermogen (geen rustdagen, las ik!!!!).
    Hartelijke groet,

    Hans

  • 11 Juni 2009 - 18:09

    Paul Van Kouteren:

    Hoi Pleun,
    Ik heb zo'n gebladerd door je reisverslagen. Geweldig man! Ik neem m'n petje voor je af. Tegelijk ben ik blij voor je dat je deze ervaring kan opdoen.
    Hou vol!

  • 12 Juni 2009 - 19:52

    Ruud Van Loon:

    Hoi Pleun werd via de mail van Lidwien geattendeerd op jou reis verhaal erg leuk trouwens. Ben blij dat je klachten onder controle zijn. Heb afgelopen weekend mijn opleiding bij MAM succesvol afgerond. Die zwiterse man die heeft het wel begrepen waar het in het leven echt om gaat.
    Ik wens je veel inspiratie en zal van af nu met regelmaat je op afstand in de gaten houden
    Met warme groet, Ruud

  • 13 Juni 2009 - 08:27

    Jos Evertse:

    Ik vind het een geweldige prestatie. Ik dacht wel dat je "doordouwer" zou zijn, maar dit overtreft toch alles. Bijzonder! Ook leuke anecdotes. Ik loop zelf nu ook (van mijn stoel naar de printer en vise versa).Ik heb gelijk een mailtje gestuurd aan de M1 en M0, met als suggestie dat zij dit allen ook eens moesten gaan doen. Allemaal tegelijk! "Wij" redden het hier wel. De Nederlandse douane "loopt" toch altijd voorop, in alles. Dus, waarom niet naar Spanje, op dezelfde wijze en net zo lang weg. Komen ze allemaal "herboren" terug, en "wij" hebben het inmiddels hier ook allemaal voor elkaar. Volhouden, Pleun en heel veel voldoening en plezier toegewenst. Gr. Jos Evertse

  • 15 Juni 2009 - 15:41

    Vincent Schimandl:

    'T is nu de 15e, jouw laatste berichtje is van de 10e. Ik hoop dat de laatste 5 dagen goed zijn verlopen. Ik zag op het weerbericht dat het aardig warm is in Spanje. Heel veel succes en tot later in het jachtige Nederland. Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

Voetreisje naar Santiago de Compostella. Ik stap in Barendrecht de deur uit en loop via Antwerpen, Brussel, Reims, Vezelay,Bourges, St-Jean-Pied-de-Port,Santiago.zoals ik denk te lopen een kleine 3000 KM.

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 58048

Voorgaande reizen:

04 April 2009 - 08 Augustus 2009

Lopen door Europa

Landen bezocht: