Prachtig Spanje - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu Prachtig Spanje - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu

Prachtig Spanje

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pleun

15 Juni 2009 | Spanje, Logroño

Ik loop nu zes dagen in Spanje, hoofdzakelijk door bergachtige gebieden. Het is hier echt prachtig, mooie dorpjes,mooie bergen en uitzichten. De paden zijn ook wezenlijk anders dan in Frankrijk. Hier is er dagelijks een stroom pelgrims die over de aangelegde of eeuwenoude paden richting Santiago lopen. Nederlanders heb ik nog steeds weinig gezien. Een bijzonder stel die met een soort handkar waarop ongeveer 60 kg bagage was gestuuwd.Deze mensen wilde reizen over de looproute. Ze waren gestart in Vezalay. Beide spraken niet een woord Frans of Engels. Op enig moment stondem ze aan de deur van een gite waar ik inmiddels in slaap was. Ik werd wakker gemaakt met "die Hollander wil wel helpen", Kortom deze mensen wilde kamperen op het terrein van de gite. Dat kon en ik heb hen geadviseerd om verder de fietsroute te nemen, wellicht dat dat meer mogelijkheden biedt. Er zijn heel veel jonge mensen uit alle delen van de wereld, sommige zijn gestart in de Pyreneeen en lopen tot Santiago.De meeste mensen maken een kleine wandeling van een aantal dagen of weken over een deel van de Camino. Het is erg heet geweest, ik hoorde de heetste dag sinds vier jaar.'s-Mmiddags 37 graden !! Naar wat ik berijp wordt er weer extreem heet weer verwacht,ongeveer 40 graden. Dan is het zaak vroeg op pad te gaan en op tijd te stoppen. Gisteren heb ik 36 KM gelopen, dat zit er dan niet in.
Hartelijke groet, ULTREA!! De uitroep wordt veel gebruikt door mensen op de weg en daaromheen. Het betekent:"ik ga door". Men gaat er van uit dat als je de Camino "echt" heb gemaakt dat dit begrip blijft gelden in je verdere leven.

Donderdag, 11 juni van Roncesvalles naar Larrasoaina. 26 km. Mooi weer en mooie paden. Het lopen in Spanje is direct totaal verschillend dan in Frankrijk. Ik ben om even voor zes uur wakker geworden en heb direct mijn rugzak gepakt en buiten de auberge mezelf verder reisklaar gemaakt. Na een half uur ondereweg te zijn komt het eerste dorpje al in zicht en er zijn barretjes open waar een prima ontbijt is te krijgen. Zeker in de stukken waar veel pelgrims lopen zijn er overal voorzieningen. Eten, drinken en de mogelijkheid tot slapen. Toch nog een behoorlijkzware dag zo na de oversteek van de bergen.

vrijdag 12 juni, van Larrasoaina naar Cizur Menor, via Pamplona. Het is vandaag erg heet, tegen de 40 graden. Op advies van Renee loop ik door naar het eerste dorpje na Pamplona. Daar is het wat rustiger om te verblijven. Met de bus ga ik retour Pamplona en bekijk de stad. Daar kom ik Dominiqeu en later Adrie en Swendy tegen. We drinken samen wat en ik neem weer afscheid van Swendy die vanaf hier naar huis gaat. Pamplona is een mooie stad, ik bekijk de straten en pleinen waar de stieren door worden gejaagd. De winkels en andere voorzieningen zijn tot een uur of vijf dicht.

Zaterdag, 13 juni van Cizur Menor naar Ciraqui 25 km. Ik start vroeg om zes uur. het gebied is bergachtig en mooi om te lopen. Ik rust vaak om wat te eten en te drinken. Onderweg mooie contacten met mensen uit alle delen van de wereld. Het valt me op dat mensen die alleen op pad zijn veel opener zijn en gemakkelijker contact maken dan mensen die als stel of in een groepje lopen.Om ongeveer twee uur loop ik Ciraqui in ik rust eerst wat uit en ben eigenlijk nog niet van plan in het dorpje te blijven. Het is echter erg heet, ik ontmoet Daniel en die zegt dat hij in een prima auberge zit.Ik besluit maar tye blijven en inderdaad de prive auberge is geheel okee. De vrouw van de gite maakt ook en prima maaltijd.

Zondag, 14 juni van Ciraqui naar Los Arcos,35 km.Mooie bergen , goede paden en iets minder warm om te lopen. Te los Arcos verblijf ik in de gemeentelijke auberge die gerund wordt door Belgische vrijwilligers. Ik kom om ongeveer vier uur aan en het is al behoorlijk vol. Geen al te fijne gite.
Vandaag heb ik ook een pelgrim uit Frankrijk ontmoet die op pad is met een ezel. Dat is wel bijzonder, de ezel wil er ook wel eens vandoor gaan of juist niet lopen. Ook verspreid het stel een penetrante ezelinne lucht.

Maandag, 15 juni van Los Arcos naar Logrono. Ik slaap kennelijk door het gerommel van de vertrekkende pelgrims heen want ik word pas om 0630 wakker. Ik was me hang mijn rugzak op en ga op pad. Het is vandaag minder warm en goed loopweer, in de ochten een beetje regen. In Logrono slaap ik in de Albergue de Peregrinos van de assosiatie van de camino.

  • 15 Juni 2009 - 15:48

    Vincent:

    Schrijf ik net dat je 5 dagen niets hebt gemeld, zie ik meteen daarna je volgende bericht verschijnen.... Inderdaad erg warm dus, vooral blijven drinken. enne... ULTREA zal wel lukken, succes.

  • 15 Juni 2009 - 18:54

    Arie CS:

    Hallo Pleun,
    Vandaag na mijn vakantie weer begonnen, lees ik een mail van Lidwien over deze site. Na het eten achter mijn pc gedoken om je verslagen te lezen. Fantastisch wat je doet, ben blij voor je dat je knie het goed houdt. Neem in diepe bewondering mijn hoed voor je af. Ik wens je veel succes met de rest van je pelgrimstocht

  • 15 Juni 2009 - 19:49

    Evert Starink:

    Nou: dat gaat reuze goed als ik het allemaal zo lees. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de streek tussen de Pyreneeen en meer naar het westen in Spanje zomers bloedheet is. Heet die streek niet de meseta? Enfin dat doet er niet zo veel toe.
    Ik heb ook ergens gelezen dat daar in Noord-Spanje pas de echte pelgrim ontstaat: de man/vrouw die alle beproevingen aan kan.
    Maar als ik het zo lees is het voor jou niet echt een beproeving: 36 kilometer op een dag........
    Wat betreft die Nederlanders die er niet zijn: misschien zijn het met name die stugge doordouwers die uit Polderland komen: niet l..... maar poetsen. Nou: dan hoor je natuurlijk weinig Hollands! Misschien moet je gewoon even Nederlands spreken als weer iemand je zolen laat zien onderweg vanwege die sneltreinvaart die je kennelijk hebt ontwikkeld. :-)

  • 15 Juni 2009 - 21:19

    Dick Nootenboom:

    Hallo Pleun, Je bent al heel ver. Mijn bewondering. Je gaat die hitte ook wel overwinnen, maar volg de raad wel op van Vincent: Veel drinken. Veel succes en veel genoegen tijdens de rest van de tocht. Geniet van de prachtige omgeving. Groetjes...

  • 16 Juni 2009 - 07:18

    Arno Kooij:

    Hoi Pleun,

    Veel bewondering is je al toegekomen, en terecht. Ik sluit er dan ook graag bij aan!

    Ik vroeg mij nog af waar je allemaal aan denkt tijdens het lopen. Of is het het gewoon genieten en juist nergens aan denken?

    Veel plezier tijdens het laatste stuk!

    Groetjes!

  • 16 Juni 2009 - 18:00

    Marien:

    Ola Peregrino !
    wat ga je snel...vergeet je niet goed rond te kijken? laat die anderen maar racen...gezien je tempo geef ik je toch alvast een herberg optie maar bedenk dat je je eigen camino loopt en je hier niet op moet koersen als het niet goed voelt : na sahagun kom je na 2 en een half uur het onbeduidende dorpje Bercianos del real Camino tegen. In dat dorpje staat een herberg volledig gemaakt van Adobe (klei) gerund door vrijwilligers...aanrader.

    Heb je de Haan nog horen kraaien in Santa Domingo ?

    Ultreia et Suseia ! oftewel : houdt vol en westwaarts!

    NB ; pelgrims moeten vroeg naar bed maar als je wacht tot het donker is kijk dan eens naar boven...weet je meteen waarom het ook wel de weg van de sterren heet

  • 16 Juni 2009 - 18:01

    Marien:

    Ola Peregrino !
    wat ga je snel...vergeet je niet goed rond te kijken? laat die anderen maar racen...gezien je tempo geef ik je toch alvast een herberg optie maar bedenk dat je je eigen camino loopt en je hier niet op moet koersen als het niet goed voelt : na sahagun kom je na 2 en een half uur het onbeduidende dorpje Bercianos del real Camino tegen. In dat dorpje staat een herberg volledig gemaakt van Adobe (klei) gerund door vrijwilligers...aanrader.

    Heb je de Haan nog horen kraaien in Santa Domingo ?

    Ultreia et Suseia ! oftewel : houdt vol en westwaarts!

    NB ; pelgrims moeten vroeg naar bed maar als je wacht tot het donker is kijk dan eens naar boven...weet je meteen waarom het ook wel de weg van de sterren heet

  • 17 Juni 2009 - 19:32

    Gerrit Koelewijn:

    Hallo Pleun,

    Het gaat je goed af. Leuk om al die belevenissen en gedachten van je te lezen. Ik schat dat je nog zo'n 700 km moet lopen. Houd vol.


  • 18 Juni 2009 - 17:36

    Nicolette:

    Ha die pleun,

    Wat moet jij genieten,zeg en wat genieten veel mensen met je mee. We zijn met z'n allen trots op je en ook een beetje jaloers!!! Stukkie lopen, lekker hoor, maar wat ji doet is niet nx. Veel drinken, maar ook af en toe een biertje en genieten van je prestatie tot nu toe, hoor!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

Voetreisje naar Santiago de Compostella. Ik stap in Barendrecht de deur uit en loop via Antwerpen, Brussel, Reims, Vezelay,Bourges, St-Jean-Pied-de-Port,Santiago.zoals ik denk te lopen een kleine 3000 KM.

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 58045

Voorgaande reizen:

04 April 2009 - 08 Augustus 2009

Lopen door Europa

Landen bezocht: