Warm!!! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu Warm!!! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu

Warm!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pleun

02 Juni 2009 | Frankrijk, Parijs

Inmiddels het district Gironde doorgelopen en in Les Landes aangekomen. Het is hier in Zuid Frankrijk nu zo zoals je dat verwacht als je op vakantie gaat. Het is heet, overdag meer dan dertig graden. Ik probeer dan ook vroeg, om en uur of zeven of eerder te starten met lopen zodat ik in de middag aan een glaasje fris of een biertje kan zitten. Het Gironde gebied waar ik doorheen gelopen ben is vooral wijnbouw en bossen, licht heuvelachtig dus gemakkelijk te belopen, en redelijk leeg. In tegenstelling tot noord Frankrijk is hier in de meeste dorpen nog wel een cafe en een boulangerie.Een plaatsje vinden om te overnachten is voor een pelgrim in Frankrijk toch wel een speciale onderneming. Het is echt een onderdeel van de reis, waar slaap ik vanavond? En hoe gaat dat?
Tot op heden prima maar er zijn toch bijna altijd wel bijzonderheden. Zo was drieentwintig mei gepland om in Thiviers te overnachten. In het gidsje staat en adres van een organisatie - Centre Partage - het betekent zoiets als "delen met elkaar". Aldaar naar toe gebeld door onze Franse mede pelgrim Dominiqeu,en afgesproken dat we aldaar zullen overnachten. De plek bleek een gigantisch klooster te zijn in de stad, het gras en onkruid een meter hoog rondom. De voorkant van het gebouw enorme deuren zonder handgrepen, alleen van binnen uit te openen.Het idee ontstaat van: er wel in maar er niet meer uit,zoals in een Hitckok film. Na gebeld te hebben werd er inderdaad open gedaan door een man die niet zou misstaan in zo een film. Lang sluik haar, half kaal, bril op de neus, deze figuur bestiert dit enorme pand waar wij, met drieen, de enige gasten waren. Hij maakt voor ons een maaltijd die net zo vreemd is als de rest, koude worst en vlees, erwten met rozijnen, en een ondefinieerbare soep. Het klooster kan ongeveer 100 mensen huisvesten, en beschikt over een enorme bibliotheek gericht op economie, filosofie en politiek. Het is bedoeld voor mensen die zich in stilte willen verdiepen, er is alleen kennelijk geen animo voor. De man is minstens hoog begaafd, maar leeft op een wat wonderlijke plaats. Een bijzondere maar minder positieve ervaring had ik in Sainte -Foy -La - Grande, daar had onze Franse vriend een gite als gemeente voorziening geregeld. In het gidsje had ik gelezen dat er een gecombineerde opvang zou zijn in genoemde stad, pelgrims en daklozen. Ik liep met Adrie het stadje binnen en daar liep een verlopen dronken figuur, tegen Adrie zei ik, gekscherend," hem zie je zo meteen ook op ons adresje", dat bleek inderdaad het geval. Er zijn drie plaatsen voor daklozen en drie voor pelgrims. Het was er niet fris en de buurt de gehele nacht onrustig door opgeschoten jeugd en al wat daar bij hoort, het was een warme lange nacht. Maar eigenlijk is dat tot op heden de enige mindere ervaring, dus wat wilt en pelgrim nog meer? Op mijn verjaardag zondag 31 mei, was ik in Basas een mooi stadje met een prachtige cathedraal. Bij de VVV hoorde ik dat er zondag s-avonds geen restaurants open zijn in de stad. wel op een 3 KM lopen.Op een andere plek waren pelgrims in een gite achter een kasteel, waar ook kamers worden verhuurd, maar dan paten we over andere prijzen dan die welke door een pelgrim kunnen worden betaald. De kok wilde wel voor ons koken en zo gebeurde het dat ik met een achttal andere pelgrims van een uitstekend verzorgd diner kon genieten in de tuin van het kasteel. Het was feestelijk en ik hoefde er niets anders voor te doen dan te genieten. Het lopen gaat prima, al is het wel zo dat bijna niemand die te voet lang onderweg is niet een keer wat probleempjes krijgt, of wel fysiek ofwel mentaal. Volgende keer meer want het gemeentehuis gaat sluiten ik moet dus stoppen.Een ieder enorm bedankt voor de interesse en de reacties.

Zaterdag 23 mei,de 50e dag, van La Coquille naar Thieviers, 20km. Omdat we te Coquille op een bedje in de keuken slapen zijn we vroeg op pad. Een pelgrim wilde al om even 5 uur op pad zodat Adrie en ik ook om 6 uur al on route zijn. Het is een warme dag maar we hebben een korte loopdag. We zijn al vroeg te Thieviers en drinken en eten wat.We kunnen op het besproken adres pas om 4 uur terecht.Het blijkt later een bijzonder adres te zijn in een gigantisch groot en leeg klooster.

Zondag 24 mei Van Thieviers naar Sorges, 18 km.Het is een korte dag maar het is ver boven de 30 graden, dus prima keuze om niet te veel te doen.Ik heb erg veel last van hooikoorts en moet soms wel 50 keer achter elkaar niezen. Daar wordt ik ook moe van.!!! Ik heb een jeukende keel en dikke ogen. Ik loop vandaag samen op met Renee. Te Thieviers slapen we in een gite van de "Weg van Vazelay". het is een nieuwe gite, prima verzorgd. Er zijn vier bedden en er melden zich 7 pelgrims. Het is meer dan vol, maar een ieder heeft een plekje om te slapen. Adrie slaapt op zijn eigen matje.

Maandag 25 mei, van Sorges naar Perigueux, 24 KM. Het is vandaag erg warm, zo ongeveer 28 graden en bewolkt. Ik ben al vroeg in Perigueux. Ik slaap met nog 6 andere pelgrims in een groot gebouw van een organisatie die Medeline Debrel heet. Medeline Debrel is opgezet voor de achter gestelde en minder bedeelde verder te helpen. Het instituut ontvangt mensen, heeft een logies en restaurant functie. Perigueux heeft een mooi oud centrum en wederom en indrukwekkende cathedraal.

Dinsdag 26 mei, van Perigueux naar Saint - Astier, 26 km. Om 8 uur vertrokkken. Ik vertrek samen met Adrie. Onderweg lopen we Renee tegen het lijf en we lopen gezamenlijk verder. Adrie loopt zoals gewoonlijk ver vooruit en op enig moment zie ik dat hij verkeerd loopt.Ik probeer hem nog te waarschuwen maar hij hoort niets, hij reageert in elk geval niet. Ik loop na enige tijd gewacht te hebben samen met Renee verder. Om een uur of een zitten we samen met Jean Carlo, een pelgrim uit Zwitserland in een restaurantje wat te eten als Adrie aan komt stappen. We eten soep brood en wijn. Totaal 4 euro. 3 voor een schaal soep en 1 euro voor een karaf wijn. Adrie blijft achter om wat te rusten en te eten. Later vindt hij het adres wat door Dominiqeu voor ons is geregeld niet. Na veel gedoe arriveert Adrie op de camping waar we een tent hebben gereserveerd speciaal voor pelgrims. Het is primitief en Adrie kan daar niet goed tegen. Hij raakt wat van slag. Na een goede maaltijd met wat wijn, die we samen met Renee, Jean Carlo en Dominiqeu gebruiken, is alles weer okee.

Woensdag 27 mei van Saint- Astier naar Mussidan, 24 km. Prima loopdag, niet te warm en droog. Ik ben al vroeg in Mussidan. Mussidan is een vriendelijk en mooi stadje. We kunnen slapen in de gemeente gite.
'S-avands eten we voor 12 euro een vijf gangen diner met wijn.

Donderdag 28 mei, van Mussidan naar Sainte-Foy-La-Grande, 34 km. Warme dag 28 graden. Mooie route , met wel wat asfalt. Het overnachtings adres is het slechtste van de gehele reis. We slapen op oude ziekenhuis bedden en ondanks schone laken en mijn eigen slaapzak voel ik het plakken van het bed als het ware door alles heen. Het geheel is onfris en stinkt enigsinds.Ik slaap niet veel deze nacht. Het toilet is beneden in het huis, maar dan moet je wel door de de opvang van de "dakloze" , al met al geen fijne route. Ik vind een plastic fles van de waspoeder en bewerk deze tot een "piesvat" dat ik gebruik vannacht. Ik heb er geen zin in om op de donkere uren, in deze omgeving op avontuur te gaan.

Vrijdag 29 mei, van Saite-Foy -La- Grande, naar Sainte Ferme, 27 km. Ik vertrek vroeg uit de gite en ga brood kopen om onderweg te kunnen otbijten. Het is al vroeg erg warm. Ik loop de verkeerde richting de stad uit en voor ik weer op de route zit ben ik twee uur verder en tien kilometers omgelopen. Later tref ik Adrie en ook hij had in de stad geen geluk. Bij het weglopen keek hij op het kaartje en stuikelde over een stoeprand en viel plat op zijn gezicht. Hij beschadigde flink zijn neus en had behoorlijke schaafwonden. Kortom deze stad was ons beide niet gunstig gezind. De route is niet mooi en de gehele dag asfalt.De gite in Sainte Ferme is prima.De gite is sinds een jaar geheel vernieuwd. We slapen er met zes pelgrims, de gite is vol. Pillipe een Belgische man die enkele malen de camino heeft gedaan, een keer per fiets en een keer te voet, bestiert de gite als vrijwilliger. Hij en enkele vrouwen koken voor ons.Hij maakt van elke pelgrim die overnacht een foto, zo kunnen we ook zien wie er voor ons lopen.

Zaterdag 30 mei, van Sainte Ferme naar Reole, 20 km.
Mooi golvend landschap hoofdzakelijk druiven en bossen. Een korte dag en dat is ook wel goed. Het is boven de dertig graden, erg warm om te lopen. Ik overnacht in een Chambre d'Hote. Prima kamer, goede verzorging.

Zondag 31 mei, 58e dag van Reole naar Bazas, 28 km. Vandaag is het wederom warm. Basas is een mooi stadje met een mooie cathedraal.Ik zit met Dominiqeu, Adrie en Daniel in de gemeente gite die gratis ter beschikking is gesteld. Er zijn maar 4 bedden dus de gite is vol. De overige pelgrims slapen achter een groot kasteel. Waar ik ook mijn verjaardag vier. Zie boven.

Maandag 1 juni, van Bazas via Captieux naar Le- Billon, 30 km.
Na Captieux komen we in de bossen van Les Landes. Het landschap is vlak, geen wind en heet. De route loopt veelal over een pad dat voorheen een spoorbaan is geweest. Als ik enkele km door de bossen ben gelopen stop ik even en word dan gelijk "aangevallen" door tientallen prikkende muskieten. Ik loop als een speer door en als ik op een wat open plek kom waar een weg door het bos loopt trek ik een lange broek aan en een overhemd met lange mouwen.De komende dagen draag ik deze kleding. Ik overnacht met het propje pelgrims in een prive gite die midden in de bossen staat. Een ouder boeren echtpaar bestiert deze overnachtings mogelijkheid. Ze lijken me erg gierig als ik zo naar het zeer minimale onderhoud kijk. Het is een primitief onderkomen. Voor eten moet je zelf zorgen, eten uit de rugzak want er is niets te koop. Wel zorgt het stel voor wat wijn.

Dinsdag 2 juni van Le/ Billon naar Les/ Landes de Roquefort, 26 km.
Vandaag een omweg gemaakt naar Retjon om aldaar een tampon te scoren en een foto te maken van een steen met daarop het 1000 km signaal. Niet zo veel bijzonders.
Te Roqfort overnacht ik in een Hotel Restaurant. Goed eten en drinken, alles is dik voor elkaar.






  • 02 Juni 2009 - 16:22

    Arie Leeflang:

    Alsnog van harte proficiat met je verjaardag. Ik heb via een mail van Lidwien vernomen dat er telefonisch contact is geweest met het "thuisfront" , zij heeft jou groeten aan ons overgebracht. Het aantal ervaringen groeit, en de woorden pelgrim en Pleun lijken steeds natuurlijker bij elkaar te passen. Het feit dat er maar weinige zijn die de gehele route aaneengesloten lopen maakt de prestatie wellicht nog extra bijzonder. Wellicht is het doorleven van al deze ervaringen een betere omschrijving. Hoe het ook moge zijn, ik zie uit naar het volgende bericht.
    Groetjes Arie

  • 02 Juni 2009 - 17:30

    Marc Veerkamp:

    Hoi Pleun,

    Enige tijd off-line geweest maar met ingehouden adem al je vervolgverslagen gelezen. Wat ik er vooral uit opmaak is het weg zijn van de gekte van alledag; proeven én genieten van het onbekende enerzijds maar toch ook weer met de natuurlijke drang om er iets moois van te maken. Misschien is dat laatste gevoelsmatig het enige "verplichte" nummer van elke dag, maar het lijkt niet te vergelijken met de tredmolen waar we in het dagelijks leven met z'n allen soms aan vast geketend lijken te zijn in een wereld die we allemaal zo belangrijk vinden. ("Het is niet wat het is, en zelfs dát is het ook niet" - weet je nog?)
    Het lijkt me meer een voorrecht voor jou om op dit moment zo door het leven te kunnen/mogen gaan. (Claus zaliger was zo gek nog niet om z'n stropdas demonstratief af te gooien)
    Onwijs veel succes verder en we houden contact!

    (overigens: op het werk hebben we ook weblogs. Als ik de reacties daarop mag geloven hebben we de laatste tijd over het algemeen hele "zure" mensen in het kwadraat rondlopen bij de Douane. Ik schaam me daar soms diep voor. Ben daarom des te meer blij dat ook veel collega's je op dit forum vanuit hun hart waarderen op wat je aan het doen bent)

  • 02 Juni 2009 - 20:34

    Jan Kamp:

    Beste Pleun,

    Had je zondag nog een sms'je willen sturen maar ook hier slaat de warmte toe. Veel buiten natuurlijk en geen telefoon bij de hand. Gisteren met ons veteranenelftal van de sv Gouda gespeeld tegen Oud-Feyenoord dus dat was ook een hele happening. Uitslag 0-7 (geflatterd, had 0-12 moeten zijn). Desalnietemin toch nog van harte! Wissel het lezen van jouw weblog af met die van m'n dochter die ook in zonnige oorden(Mauritius!) verblijft. Zulke stageplekken kenden wij vroeger niet maar ze geniet er goed van. Volgens mij gaat het met je knie crescendo en ga je ongetwijfeld de Atlantische oceaan halen. Hou vol en veel plezier!
    Groet,

    Jan

  • 02 Juni 2009 - 21:21

    Gert V T:

    Hallo Pleun,
    Leuk om weer een bericht van je te lezen, fijn dat het allemaal voorspoedig gaat. Ik hoop dat je schoenen en je knieen, en de rest van je lijf en geest het blijven uithouden zonder blessures, aan je conditie zal het nu niet meer liggen. Je bent aan een hele prestatie bezig! Hou vol, Pleun!!Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Groeten,
    Gert

  • 04 Juni 2009 - 07:59

    Arno De Koning:

    De ervaringen zijn zeer boeiend om te lezen. Zover weg en toch zo héél anders. Ik krijg er nu al zin in om ooit, als ik later groot ben, ook eens te gaan doen. Deze verjaardag zal je ook niet zo heel snel vergeten. Proficiat en heel veel succes bij het vervolg van je tocht.

  • 04 Juni 2009 - 17:01

    Henk Lamers:

    Hey Pleun, tja... ook alsnog gefeliciteerd met je verjaardag! Moet een bijzondere ervaring zijn om in zo'n bijzondere omgeving op bijzondere wijze een jaartje ouder te worden ;) Ik vind het ook wel een beetje bij je passen om je eens lekker een diner te laten serveren in een kasteel! Super!

    Wandel ze!
    Henk

  • 04 Juni 2009 - 18:56

    Gert:

    Je schiet al aardig op Pleun,
    maar beter laat dan nooit,,van harte nog,en een gezond jaar toegewenst met Jannie samen.
    Had je die man met die lange haren niet even kunnen knippen......
    Groetjes en hou vol !!
    Gert L.

  • 05 Juni 2009 - 11:05

    Angelique De La Cous:

    Beste Pleun,

    Van harte met je verjaardag. Hartstikke leuk om te lezen dat je knie geen belemmering is en je flink vordert.

    Het lijkt me een heel bijzondere ervaring waarvan ik me afvraag hoe je leven daarna veranderd. Ik zie uit naar je volgende pelgrimsbericht en ik zou zeggen keep on going.....

    Vriendelijke groet,

    Angelique

  • 07 Juni 2009 - 10:47

    Peter Bison:

    Hoi Pleun,
    Nieuwsgierig en met stijgende bewondering zit ik je berichten te lezen. Zelden een mens ontmoet die bij anderen zoveel kan doen laten gebeuren. Al lezende krijg ik het gevoel dat je (al) gevonden hebt wat je zocht! Het ga je goed.

  • 07 Juni 2009 - 11:31

    Marjolijn Bison:

    Wouw! Heeel indrukwekkend je verhaal..Super dat je al over de "helft"bent en dan ook nog gelijk een jaartje ouder...;-).
    Wens je vanuit OBL nog veel wandelplezier en succes met de kilometers!!
    Als ik een wijntje drink..proost ik even op je!
    Dikke kus
    Marjolijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

Voetreisje naar Santiago de Compostella. Ik stap in Barendrecht de deur uit en loop via Antwerpen, Brussel, Reims, Vezelay,Bourges, St-Jean-Pied-de-Port,Santiago.zoals ik denk te lopen een kleine 3000 KM.

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 58047

Voorgaande reizen:

04 April 2009 - 08 Augustus 2009

Lopen door Europa

Landen bezocht: