Vijftig dagen onderweg. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu Vijftig dagen onderweg. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu

Vijftig dagen onderweg.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pleun

23 Mei 2009 | Frankrijk, Parijs

Het Zuidwestelijk gebied van het departement Creuse en de Houte Vienne zijn prachtige bergachtige gebieden, mooi om door te lopen.Soms wel afzien op de bergpaadjes, maar elk uitzicht is als het ware een beloning, als je het wilt zien vervelen berggebieden nooit. Inmiddels in de dordogne aangeland, dit is iets minder hoog, wat meer heuvelachtig, maar ook prachtig om doorheen te lopen. De Camino zorgt steeds weer voor bijzondere ervaringen. Ik weet inmiddels dat de Camino voor een ieder voor een ander beleving zorgt. Het brengt de een eenzaamheid, de ander moeilijkheden om te overwinnen, een ander vriendschap, gezelligheid of lijden, ook dat zie je voorkomen. De weg zorgt voor de ervaringen die voor jouw als individu goed of nodig zijn, dat is het beeld. Op dit moment heeft de weg voor mij vooral bijzondere ontmoetingen in petto, ontmoetingen met mensen die willen zorgen en willen geven, tijd en energie. Ik loop zo ongeveer in een propje pelgrims van vijf of zes mensen, mensen die je dan steeds weer zie in de dorpjes waar je overnacht. Het is vreemd dat niemand goed weet waarom hij of zij de reis maken. Sommigen zijn al jaren bezig en zijn BV al drie keer te Santiago geweest, en lijken vast te zitten aan de weg. Ik reis nog steeds met Adrie Moonen, dat houdt dat we ons eigen tempo en dynamiek houden maar dat we op dezelfde plek proberen te eten en overnachten, dat gaat prima zo. Zo zochten we in een dorpje, genaamd Les Bilanger, om een uur of vier naar een plaats voor de nacht en als het kan eten, Daar vonden we een dame en een man die voor pelgrims zorgen.De vrouw, Francoise,is een kunstenares,en volgens mij een heel goede gezien wat ze maakt, die leefde van de kunst en van lesgeven daarin. Lesgeven doet ze alleen nog op uitnodiging in andere plaatsen.Ze had een huis aangeschaft voor haar studenten. Ze sprak over de wonderen van de Camino, en vertelde dat zij geroepen werd om het huis ter beschikking te stellen van pelgrims.Praktisch doet een man dat dan, Marcel, een mengeling tussen Raimond van het Groenewoudt en Gollum, maar met een enorm goed hart. Hij zorgt voor de maaltijd met sloten wijn als het aan hem ligt. De gite waar we slapen is netjes en schoon, het huis waar Marcel in woont tart elke beschrijving, zo een bijzarre puinhoop heb ik in elk geval nog niet eerder gezien.We hebben veel lol met elkaar gehad,echt ervaringen die bijzonder zijn , en zo zijn er vele. Zoals ik vorige keer al opmerkte wordt het pelgrimeren een levenswijze, eten ,lopen, mensen ontmoeten, afzien, plezier, maar het is vooral ongecompliceerd. Gedachten zijn er genoeg, maar zijn vluchtig, blijven niet altijd hangen. Vandaag precies ben ik vijftig dagen onderweg,ik heb ruim veertienhonderd KM afgelegd.Iets meer dan de helft van de afstand tot Santiago. Ik loop nu wat minder KM per dag, dat komt door de mogelijkheden voor overnachting en door het bergachtige gebied. Ook begint het zo nu en dan erg warm te worden, zodat een vijfentwintig gemiddeld op dit moment een prima afstand is. Kortom egenlijk gaat alles zoals te verwachten op een dergelijke onderneming. Nu ga ik maar eens kijken waar we komende nacht een bedje kunnen vinden. Ik groet een ieder van harte, en bedank voor de belangstelling en de reacties.

Maandag 18 mei, van Benevent- L, Abbye naar Les Billanges 30 km.
Prachtige tocht door de bergen van Ambazac.
Adrie en ik lopen gezamelijk het dorpje binnen en vinden een heel bijzonder onderdak bij Fransoise en Marcel. Als we om een uur of zeven net zitten te eten komt ook Dominiqeu aangewandeld, zodat we weer eens met zijn drieen op het zelfde adres zitten.

Dinsdag 19 mei, van Les Billanges naar Saint- Leonard- de- Noblad, 20 km. Te Saint- Leonard vinden we onderdak in de gemeente gite,Prima voorzieningen, we betalen 10 euro voor het bed. We zij vroeg in de mooie stad. We bezichtigen de kerk en andere aardigheden. We maken zelf de maaltijd van Rijst en een prutje van gehakt, aubegine, tomaat,enz. Met wat kaas en een fles wijn eten we weer smakelijk en gezellig, Dominiqeu is er ook weer en eet met ons mee.

Woensdag 20 mei, van Saint Leonard naar Limoges, 22km. Limoges is een grote stad waar we de laatste 7 km voor we in het centrum komen door bebouwing heenlopen. Dominique heeft een hotel geregeld voor ons drieen. Voor we naar ons hotel gaan wat op ruim een kilometer buiten het centrum blijkt te liggen bekijken we de stad. Wederom een mooie cathedraal. Het hotel wordt gerund door een jonge Rusische vrouw die zegt dat ze in Frankrijk heeft gezocht naar een stad waar het beste en lekkerste water uit de kraan komt om aldaar te gaan wonen.Volgens haar is dat Limoges.Ze adviseerd water te drinken in plaats van wij of bier. We volgen haar raad niet op. Het blijkt dat we met z'n drieen op een kamer liggen. Hoewel Adrie doof is en zonder gehoorapparaat op pad is besluit hij om oordoppen te gaan kopen.Dominiqeu maakt snachts geluiden die eigenlijk niet meer onder het begrip snurken te vatten zijn. Ik denk dat hij aan een ernstige vorm van abneu lijdt.

Donderdag 21 mei, van Limoges naar Flavinax, 28 km. Het regend een beetje. Mooie route, maar ook wel wat asfalt. Te Flavinax is er geen restaurant of iets om te eten. Wel vind ik onderdak in de gemeente gite waar ook Adrie, Dominiqeu, Daniel slapen. We maken een maaltijd uit de rugzak voor vier personen, Macaronie, met worst en kaas, een fles wijn en whalaa, gelukkige pelgrims.

Vrijdag 22 mei, van Flavinax naar La Coqiulle,31 km. Prima wandeldag, droog en niet te warm, mooie uitzichten. Dominiqeu, heeft een plekje voor ons in de gemeente gite gereserveerd, er zijn vier plaatsen maar er worden nog twee bedden in de keuken op de vloer gelegd, zo slapen er 6 pelgrims. Marilou de vrijwilliger regelt alles en kookt een maaltijd. We betalen 18 euro inclusief diner en ontbijt.


  • 23 Mei 2009 - 15:36

    Arie Leeflang:

    Mooi om lezen dat het zo goed gaat. Wij, Janneke en Arie, hebben ons vermaakt met een fietstocht op de Veluwe. Wij hebben onze sleurhut op een camping aan de Ijsel gepositioneerd, een mooie uitvalsbasis Vandaag was het prachtig weer, hetgeen mij is komen te staan op een verbrande toet. De benen voelen aan als lood, maar voor de rest niets te klagen. Voorspoed en plezier gewenst vanaf de Veluwe.
    Groetjes Arie

  • 23 Mei 2009 - 17:42

    Joep Van Leeuwen:

    Met grote belangsteling volg ik jou op de route.
    De torenkamer in Orthes is een aanrader!Evenals de Refuge onder Nederlands bewind van Huberta en Arno in St.Jean Pied de Port.
    Buen Camino! Joep van Leeuwen

  • 24 Mei 2009 - 08:46

    Dianaraa:

    Hallo opaa,
    Gelukkig gaat alles goed
    &' doe je wat rustiger
    aan. Ik hoop dat je snel
    terug komt, want het begint hier echt saai te worden. &'stiekem mist oma je ook heel erg.
    ópa, de hartelijke groeten van iedereen
    en speciaal van Raysho.

    Dikke kus.

  • 24 Mei 2009 - 12:44

    Gert:

    Ik denk dat je een boek kan schrijven na deze tocht.
    Al over de helft,goed gedaan Pleun!!!
    Groetjes en sterkte met de 2e helft
    Gert

  • 24 Mei 2009 - 13:44

    Paul:

    Ha die Pleun,

    Op de helft, nu al! Tijd gaat snel, maar ik lees dat het voor jou uitsluitend quality time is! Zet door maar vooral: Geniet er van!
    Toi Toi,

    Paul

  • 25 Mei 2009 - 17:06

    Jan Verhoeven:

    Het blijft iedere keer weer bijzonder om je stukjes te lezen en een klein beetje van je ervaringen mee te genieten.Overigens fijn dat het goed gaat en een giga prestatie om al over de helft van de route te zijn. Een aantal dagen geleden heeft er hier in Nederland in het AD een stukje gestaan over de tocht naar Santiago. Er wordt melding gemaakt dat 25 juli een speciale datum voor deze stad is. Er is dan volgens de krant een heel groot feest. Ik zal de krant voor je bewaren. Veel plezier en sterkte de komende periode.

    Jan

  • 25 Mei 2009 - 17:50

    Marien En Elly:

    Hallo Pleun ! hebben je berichten vandaag gelezen en daaruit zien we dat je langzaam van wandelaar tot pelgrim wordt geslepen...Inmiddels zijn wij terug in NL na te hebben gewerkt als Hospitaleros in de herberg L'esprit du Chemin van Huberta en Arno te St Jean pied de Port.aan enkele pelgrims gevraagd of ze je hadden ontmoet op hun tocht maar kennelijk waren ze je nog vooruit.
    Heel veel plezier gewenst en Buen Camino !

  • 26 Mei 2009 - 13:28

    Yvonne Verhoeven:

    Hey oompje!!!

    Wat een geweldige ervaring moet dit voor je zijn!
    Die krant waar mijn vader het over heeft had ie van mij hoor!
    Gaat hij weer met de veren pronken,hihi...

    Nou ik wens je heel veel sterkte ( vooral met je knie) en heel veel mooie ontmoetingen..

    Groetjes
    Yvonne

  • 26 Mei 2009 - 18:08

    Bert B:

    Je aanmoedigen is niet nodig. In een flow naar Santiago! Volgens mij benader jij de kennis van wat de mens zowel lichamelijk als geestelijk kan.
    Geniet ervan!

  • 27 Mei 2009 - 13:56

    Rob Tieman:

    ha die pleun,
    ik lees met enige regelmaat je verhalen, hier op het werk op de PC met internet. ik lees voor aan albert imming en dick nootenboom, en op de achtergrond luisteren nadia en annabel mee. iedereen groet je vanaf hier. en....wensen je vandaag een leuke verjaardag, tezamen met je pelgrimvrienden. we lezen allemaal met bewondering hoe ver je al bent. echt geweldig!!!
    wat die hakken van je schoenen betreft, je kunt er toch nieuwe op laten zetten bij zo'n hakken/sleutelsbar. zo te lezen houden je knieen het goed, dat is toch een geweldige meevaller.
    pleun, drink een lekkere bier van ons voor je verjaardag en het ga je goed!!!!

    rob.

  • 27 Mei 2009 - 14:00

    Rob:

    ik hoor net van alexandra, dat je pas zondag jarig bent. in dat geval zijn alle goede wensen voor zondag bestemd, dus houd ze nog maar even in je rugzak!!

  • 28 Mei 2009 - 14:13

    Annette Schipper:

    Hoi Pleun,
    Heb je even niet kunnen volgen, maar zie nu dat je onverminderd avonturen beleeft. Indrukwekkend allemaal. Geniet van wat nog gaat komen en verheug je ook zeker op het weerzien met Holland en je geliefden, het is hier ook weer zo leuk! De koeien huppelen weer door het landschap, mooi terrasweer en tijdens fietstochten heb ik het mooiste uitzicht, namelijk de wielerbenen van Johan. Ga vanavond een glas wijn nuttigen en proost in gedachten op jou!!
    Grote groet van Annette

  • 28 Mei 2009 - 15:19

    Erna:

    Dag Pleun,
    ik geniet van je verhalen. Het is heerlijk om te reizen en allerlei mensen te ontmoeten. Mooi, je beschrijvingen van de leegte van het Noord-Franse landschap. Het is er zo goed om je hoofd leeg te maken. Morgen ga ik weer voor een paar dagen.
    Geniet van je reis en alle reisgezelschap.
    Een gelukkige verjaardag toegewenst.
    Erna

  • 28 Mei 2009 - 20:48

    Marcel Jansen:

    Beste Pleun, geweldig dat je al zo ver bent. Is het alweer 50 dagen. Ik hoop dat je mooie verjaardig hebt met een mooi glas wijn. Ik zag in je verhaal dat er meerdere praktische Marcel's zijn in deze wereld.

  • 28 Mei 2009 - 21:11

    Evert Starink:

    Dag Pleun
    Zo te lezen gaat alles kits. Gewoon doorgaan dus!
    Alvast de felicitaties voor je x-te verjaardag.
    Zelf ga ik ook een week op stap naar - je weet het wel. Het schijnt dat we een wondermooie week zullen hebben qua weer en "Santiago-gevoel".

  • 29 Mei 2009 - 10:51

    Evert Starink:

    @ Marcel Jansen 14 uur geleden:
    Tot nu toe heb ik in de verhalen van Pleun over nog maar een enkele Marcel gelezen.....:-)

  • 31 Mei 2009 - 08:21

    Edna:

    Leuke mensen toch hè die fransen.
    Hé van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag ook namens Rik Heleen en Esther die de hele reis gemaakt hebben om 2 dagen naar mij te komen. Dat was een leuke verrassing. Kop op de aanhouder wint!

  • 31 Mei 2009 - 10:57

    Nicolette. :

    31 mei!! Pleun gefeliciteerd met je verjaardag. Zal best raar zijn om dit daar te vieren, maar er valt veel te vieren! Mooie dagen toegewenst.

  • 31 Mei 2009 - 13:20

    Bert Wiersema:

    Ha die Pleun !

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Als ik je stukken lees, begin ik ook zin te krijgen. Daar kan geen kwartiermaken tegenop. De Haute-Vienne is inderdaad een ruig mooi en ondergewaardeerd gebied. Maar het mooiste moet nog komen het land van de Catharen. Als ik je positie goed inschat nog zo'n 20-30 dagen. Fijn dat de knie zich zo goed houdt. Verder doucement he !
    Groeten

  • 31 Mei 2009 - 14:06

    Hans Deckers:

    Ha Pleun,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Het lijkt me een geheel nieuwe verjaarservaring voor je. Ga je nog steeds goed? Je laatste bericht stamt van alweer zo'n weekje geleden. Je schrijft mooie verhalen! Ik zag in een van de andere reacties de aanbeveling staat over de herberg van Huberta en Arno in St Jean Pied de Port. Daar sluit ik me graag bij aan. Ik was er voorjaar 2007 en ik heb er warme herinneringen aan overgehouden. 't is alleen wel raadzaam om je komst een dag tevoren telefonisch (0033- 559372468) aan te kondigen. Dan kun je rekenen op een goed bed en een leuk verblijf (goede maaltijd inbegrepen).
    Beste Pleun, drink vanavond een lekker glas op je eigen gezondheid en verjaring. Ik zie uit naar je volgende berichten.

    Hartelijke groet,

    Hans

  • 31 Mei 2009 - 14:11

    Hans Deckers:

    Tsjaa.., die digitale communicatie heeft soms verrassingen in petto. Ik zag bij het teruglezen van mijn bericht, dat het telefoonnummer dat ik weergaf een onbedoelde smiley bevat in plaats van het laatste cijfer. Dat laatste cijfer is een 8.
    Hartelijke groet,

    Hans

  • 31 Mei 2009 - 14:28

    Tom :

    Hai Pleun
    Leuk te lezen dat het goed met je gaat, hou je taai zou ik zeggen en...... van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik hoop dat de 2e helft van je tocht net zo mag gaan als het 1e deel.
    Hartelijke groet
    Tom

  • 31 Mei 2009 - 16:04

    Jannie Verhoeven:

    31 mei 2009

    Dit is misschien de mooiste en eenzaamste verjaardag van je leven.
    Vieren doe je het normaal niet, maar wij willen je toch van harte feliciteren met deze bijzondere dag en je prestatie tot nu toe.
    En nog vele gezonde en liefdevolle jaren toewensen.

    lieve groeten

    Jannie Jan

  • 31 Mei 2009 - 20:12

    Floor En Lia:

    pleun van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog veel loopplezier

  • 01 Juni 2009 - 08:12

    Gerrit Koelewijn:

    Hallo Pleun,
    blij te lezen dat je nog steeds onderweg bent. Ik heb nu enkele eerste berichten en je laatste bericht gelezen. We zijn namelijk net terug van Italië. Al die belevenissen en ontmoetingen met mensen daar doe je het onder andere voor. Mijn vrouw en ik gaan ons de komende 2 weken gereed maken om je op de fiets te volgen naar Santiago. Ik zal met belangstelling je verslagen verder lezen. Het ga je goed en gefeliciteerd.

  • 01 Juni 2009 - 12:37

    Marjolein:

    Ja nog van harte gefeliciteerd, dagje te laat, maar ach wat zou het ook.
    Fijn te lezen dat alles zo voorspoedig verloopt en ik ga ervan uit dat het allemaal wel gaat lukken. Lees niets meer over de schoenen 50 dus die zullen wel gemaakt zijn.
    Geniet ervan en niet zoveel drinken als iedereen je toewenst want dan maak je ipv van 25 km per dag er slingerend 50. Hou je taai en succes

  • 01 Juni 2009 - 19:19

    Annette Schipper:

    Hi Pleun,
    Zoals je al héél lang weet is Johan niet zo'n prater (ha ha!). Daarom onze felicitaties via mij op dit forum. Pleun, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en alle hulde aan jou. We zijn enorm trots op je "
    en op je schoenen". Johan heeft een mooie fles rosé opengetrokken en we hebben getoost op jou en Jannie. Grote groet van Annette (en uiteraard van Johan).
    Even een wielerflits: Menchov van de Rabo wint de ronde van Italië en Lars Boom heeft de ronde van België gewonnen. Dikke zoen van ons!

  • 02 Juni 2009 - 12:54

    Ineke En Renske:

    Hé Pleun,

    Allereerste nog VAN HARTE GEFELICITEERD met je verjaardag!! We hopen dat je een mooie dag hebt gehad!

    Wat een prachtige reisverslagen een mooi avontuur. Geniet ervan!!

    Groetjes Ineke en Renske

  • 10 Juli 2009 - 22:41

    Erna Tieman:

    leuke foto pleun!
    wist dat je wandelen leuk vond maar je kan natuurlijk ook overdrijven.

    respect. en groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

Voetreisje naar Santiago de Compostella. Ik stap in Barendrecht de deur uit en loop via Antwerpen, Brussel, Reims, Vezelay,Bourges, St-Jean-Pied-de-Port,Santiago.zoals ik denk te lopen een kleine 3000 KM.

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 1120
Totaal aantal bezoekers 58047

Voorgaande reizen:

04 April 2009 - 08 Augustus 2009

Lopen door Europa

Landen bezocht: