Een rustig dagje in Charleroi - Reisverslag uit Charleroi, België van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu Een rustig dagje in Charleroi - Reisverslag uit Charleroi, België van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu

Een rustig dagje in Charleroi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pleun

14 April 2009 | België, Charleroi

Vrijdag 10 april, 7e dag van Mechelen naar Grimbergen 24 KM.
Op goede vrijdag, kom ik te Grimbergen aan.Een prachtige dag door de velden van het platte ¨Vlaanderen Land¨. Om 1445 uur stap ik de Sint -Servaaskerk van de Norbertijner abdij binnen en zoals al eerder is gebeurd als ik aankwam zijn ze bezig met de voorbereiding voor een Mis. Ik wil graag een stempel in mijn pelgrimspas en ik zoek een plaats voor de nacht.Ik vraag het een en ander aan een abt, want ze zijn geen monnik, geen pater, maar abten. Een stempel kan nog wel voor de dienst maar over het slapen daar moet de hoofdabt iets van vinden. Na de dienst zal de man die ik aanspreek me introduceren bij de abt zodat deze kan beslissen.Ik maak dus eerst de dienst mee, die, in verband met pasen, een kruisgang blijkt te zijn. Na deze bijzondere rondgang door de abdij blijf ik dus rustig in de kerk zitten, en op enig moment is daar de hoofdabt, die na enige bedenkingen instemt met een verblijf in de ambdij. Voorwaarde is dat ik met de abten ¨meedoe¨althans dat begrijp ik er uit.De abt zelf ontfermt zich over mij. Hij wijst een bed, de douche enz. Er zijn 16 abten in de abdij. De abt komt me om 1745 uur halen voor het diner. 's-avonds is er weer een bijzondere dienst (in verband met pasen )'S-morgens een ochtendgebed van ruim een half uur waarbij gregoriaanse gezangen worden beoefend . Dan volgt het ontbijt in stilte. Er is mij van tevoren door de abt gezegd ¨als ge gedaan bent zet ge uw bord daar en kunt U weer gaan¨. Tijden de gesprekjes zo tussendoor met de abt blijkt dat het niet zo gebruikelijk dat ze mensen zo ontvangen. Het schijnt zo ongeveer 1 keer per jaar voor te komen dat er een pelgrim om onderdak vraagt. De laatste keer, zo verteldt hij, is meer dan een jaar geleden, dat was een Pool merkt hij nog op.

Zaterdag 11 april, de 8e dag, van Grimbergen naar Beersel, 32 KM.Het weer is prima, lekker warm en droog. De route loopt door Brussel, daar scharrel ik enige uren rond en ben volledig van de route van de GR 12 af.In de grote kerk krijg ik een onzichtbaar droogstempel van een pater die daar zit om de bicht af te nemen. Hij kijkt op zijn "Tom Tom" hoe ver het is naar Santiago, en adviseert om te gaan liften. Ik wil graag de stad uit komen om verder een slaapplaats te vinden en stap uiteidelijk op lijn 4 om in Drogenbos te komen. Daar pak ik de GR 12 weer op en loop verder naar Beersel. Daar vind ik de camping waar ik overnacht.De camping is van een bareigenaar waar ook duivensport wordt bedreven. Het is er druk en gezellig. De ander morgen vroeg vertrekt er de visclub, kortom genoeg ruring.

Zondag 12 april, 9e dag . van Beersel naar Ittre/PontD'asquenpont, 29 KM.
Het weer is goed en warm. Veel klimmetjes de rugzak voelt zwaar aan. Ik heb last van rugpijn aan de beide zijkanten. In Pont- D'asquenpont zou volgens het gidsje een camping moeten zijn. Er is nergens een bordje te vinden dat naar een camping verwijst. Ook zijn de mensen aan wie ik het vraag vaag en men zegt dat er geen camping is, een ander wijst me wel de weg en na lang zoeken vind ik een kleine camping waar wat kleine vaste caravans staan. Er is geen receptie of een campbeheerder. Ik vind een plek er zijn warme douches. Ik slaap lang en goed.

Maandag 13 april 10e dag, van
Itre- pont D'asquenpont naar Godarville nabij Carleroi, 39 Km.
Het is een lange zware dag, Ik loop hoofdzakelijk de Gr 12, soms steek ik wat stukken af. Te Godarville campeer ik op een camping.

Dinsdag 14 april, de 11e dag onderweg, van Godarville, ten westen van Charleroi naar Zuid Charleroi.
Dat zijn maar weinig kilometers en het voelt aan als een rustdag. Gisteren heb ik volgens het boekje van de GR 39 KM. Door de Ardennen lopen is op zich niet zo bijzonder, alleen hele stukken zie je gewoon niemand, niemand op pad, of buiten. Alleen als je op de binnenweggetjes loopt zie je zo nu en dan een groepje mensen op de racefiets. De klimmetjes zijn soms heftig en de rugzak lijkt soms zwaar, maar ik heb al gedacht wat kan ik er nog uit doen? Maar ik kom niet zo ver. XXXXL weegt ook zwaarder dan XS. Ook heb ik al,wegens gebrek aan andere mogelijkheden, drie dagen achter elkaar gekampeerd. Ik heb het idee dat al mijn kleren ongeveer dezelfde geur verspreiden, ik zelf waarschijnlijk ook wel, dus vandaag hed ik behoefte aan een bed een bad, wat luxe en comfort. Dus vandaar de stad Charleroi. Een hotel is inmiddels betrokken en daar lang liggen weken in een bad vol met schuim. Ook mijn kleren lekker kunnen wassen in bad en nu maar hopen dat ze morgen ochtend droog zijn.De goedkoopste kamer die ik kon vinden was 61 euro. Wat eten en drinken dan zit je al aan 100 euro voor een dag, dan gaat je portemonaie snel leeg.
Zoals ik al eerder opmerkte is de tocht naar Santiago bij onze Belgische vrienden erg populair er gaat werkelijk geen dag voorbij dat ik niet aangesproken word, waarbij blijkt dat ze de tour hebben gemaakt of gaan maken, maar altijd met de fiets. Lopend vindt een ieder het mooiste maar ook te problematisch voor hen.

Allee ik ga weer stoppen en kijken of ik wat te eten kan scoren. Een ieder enorm veel geluk gewenst geniet van de luxe van je te kunnen wassen en lekker op de bank te kunnen zitten. Dank voor alle berichtjes ze helpen me de moeilijke momenten door.Waneer ik weer in de gelegenheid ben om via internet iets te laten horen weet ik niet. maar erg veel mogelijkheden zijn er niet. Ook voor dit adres heb ik ongeveer 30 keer moeten vragen en twee uren door de stad scharrelen. Of zou het misschien iets met mijn Frans te maken hebben. We zijn nog geen echte vrienden. Frans wil me nog niet zo begrijpen.

  • 14 April 2009 - 16:54

    Nicolette:

    Jeetje pleun, dat zal een mooie ervaring zijn geweest in die abdij. Wat een geluk, zeg! Ik geniet van je verslag, geniet jij van je reis!!

  • 14 April 2009 - 17:57

    Gert:

    Ja ,het lijkt allemaal zo gewoon,schone kleren een luxe bed enz.Ik denk dat je de kleine dingen nog meer gaat waarderen toch?
    Doe ,,frans,, de groeten haha.
    Ciao,ga zo door Teun
    hou vol !!
    Gert

  • 14 April 2009 - 20:53

    Kees:

    Hoi Pleun,

    Met veel belangstelling lees ik je berichten die je schrijft. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom van mijn werk is kijken of er nog nieuws van je is. Het lijkt mij,jouw berichten lezende dat je nu al veel onvergetelijke ervaringen hebt opgedaan. Uiteraard wensen Diana,Kevin en ik je veel sterkte,wijsheid en plezier tijdens je reis!.Ik laat spoedig weer wat van me horen.

    Groeten en het allerbeste,
    Kees

  • 15 April 2009 - 17:12

    Edna:

    OOk ik heb lucht gekregen van deze site. Geweldig om dat te mogen beleven. Houd de moed er in Pleun !!! En wat die kleding betreft zeggen de fransen: De kleren maken de monnik niet.

  • 16 April 2009 - 19:36

    Ed Buitendijk:

    Ha die Pleun.
    Erg leuk om via deze site jouw belevenissen mee te beleven. Petje af hoor voor wat je aan het doen bent. Hopelijk houdt je knie het goed.
    Wat heerlijk die momenten van bezinning en ontmoeting in kerken en klooster zoals je die beschrijft. Misschien voel je jezelf soms eenzaam; je bent niet alleen!

    Groeten en suxx6

    Ed

  • 17 April 2009 - 15:51

    Adrie En Gerda:

    Hoi, eindelijk je site gevonden en gaan zeker iedere dag kijken of je iets geschreven heb.Mooi he al die mensen die je willen helpen om je reis mogelijk te maken. Geniet van alles wat je ziet en meemaakt. Gr

  • 17 April 2009 - 16:05

    BertB:

    Super man!
    Wat jij toch maar weer even presteer. Ik volg je, hoop dat dat een heel klein beetje helpt en een fictief duwtje in de rug geeft.

    Hou je goed!

  • 19 April 2009 - 11:03

    Dianara:

    Hallo opa.
    Het klinkt allemaal
    heel erg leuk en ik
    ben stiekem wel een
    beetje jarloers.
    Maar misschien kom
    ik zondag wel mee met
    oma & ron, maar dat
    weet ik nog niet zeker.
    ligt eraan ofdat ik
    moet spelen voor
    honkbal.

    xjee

  • 19 April 2009 - 13:45

    Gert:

    Bij deze wil ik gelijk maar de achterblijvers de groetjes doen,die dit lezen.
    O.A.
    Kees Verhoeven,Edna,Dianara,
    enz.

  • 19 April 2009 - 19:46

    Evert Starink:

    Ha die Pleun.
    Goed om van je en over je te lezen! Ik vind het fantastisch wat je doet - zeker na "je knie". Ik begrijp ook dat je in het ritme aan het komen bent - mede met hulp van abten en andere mensen op je route. Ik verzeker je dat je meer van die mensen zult gaan tegenkomen: hoe zuidelijker - hoe meer!
    Hierbij mijn mobiele nummer voor als je eenmaal in de buurt van Reims bent: 0031-617545194. Bel je en ben ik in Latilly: ik ben met ongeveer een uur bij je en we drinken een neut! Als je bij mij wilt overnachten: ik neem je mee en ik zet je weer af waar ik je heb opgehaald.
    Groet van Evert Starink(je Santiago-maat).
    tevens hulde aan deze website (zo heet dat toch???)

  • 19 April 2009 - 20:30

    Evert Starink:

    1. Ik vergat je nog te melden wanneer ik zelf in Latilly zal zijn om - als je dat wilt- je te ontmoeten:
    24 en 25 april en 4 - 9 mei. Overigens: ik kan mij goed voorstellen dat je je eigen tocht gaat. Dus: absoluut geen hard feelings als je niet belt vanuit Reims of omstreken!
    Maar dat weet je wel.
    2.Je schreef ergens in je weblog dat je kennis van "het Frans" je parten speelt. Ik ben inmiddels voldoende "Fransman" om te weten dat juist Fransen op het platteland alles zullen doen om je te helpen waar,wanneer en hoe ze dat kunnen. Je zult misschien met handen en voeten duidelijk moeten zien te maken wat je bedoelt etc. Maar ze zullen je helpen.
    3. Overigens: Frans is een soort van Engels - maar dan een beetje meer zangerig (zeg dat overigens nooooooit tegen een Fransman). Dus: zeg in zangerig Engels wat je wilt en wat je behoeft en je zult merken: de deuren gaan voor je open!
    Uiteindelijk zijn we in dit ondermaanse allemaal pelgrims!

  • 22 April 2009 - 08:56

    Diana:

    Hallo Pa!
    Hoe gaat het? Ik vind het echt een wonder dat je geen last hebt gekregen van je knie. We hadden je al lang terug verwacht. Maar zo te zien gaat het goed en zul je het wel gaan redden. Heb je wel een beetje mooi weer?

    Groetjes, Diana.

  • 29 April 2009 - 18:12

    Evert Starink:

    Ik lees dat het je gewoon hardstikke goed gaat. Mooie streken, goede loopgenoten, mensen die je helpen. Kortom: mensen die de moeite waard zijn. En dan - als contrast - ook mensen die het je mogelijk te maken om je schouders op te halen Plus: heel verstandig van je om al die regenkleding om te wisselen voor een poncho. Dat scheelt een hoop gedoe.
    Nou je merkt het wel: er wordt volop met je meegeleefd! Ik zie Nadia en Annabel ook nog wel eens je goede voorbeeld volgen . Maar dan moeten ze eerst maar eens de trap op en neer naar de kantine......:-)
    Tja: jammer dat we elkaar gemist hebben in Reims. Maar misschien is het ook wel goed zo dat je het "dagelijks gedoe" echt achter je kunt laten.
    Pleun: ik verzeker je: het wordt alleen nog maar mooier! En ik kan het weten.......

  • 22 Oktober 2009 - 17:45

    Jos:

    Beste Pleun,

    N.a.v. ons gesprek ben ik net even met je 'meegelopen' tot aan Frankrijk. Uit wat ik lees komt het bijzondere van wat je gedaan hebt naar voren. En ook wat zoiets met je doet. Voor nu alvast: respect! Ik ga het reisverslag verder lezen en zie je graag in december.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

Voetreisje naar Santiago de Compostella. Ik stap in Barendrecht de deur uit en loop via Antwerpen, Brussel, Reims, Vezelay,Bourges, St-Jean-Pied-de-Port,Santiago.zoals ik denk te lopen een kleine 3000 KM.

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 58010

Voorgaande reizen:

04 April 2009 - 08 Augustus 2009

Lopen door Europa

Landen bezocht: