Te voet door Belgie. - Reisverslag uit Mechelen, België van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu Te voet door Belgie. - Reisverslag uit Mechelen, België van Pleun Verhoeven - WaarBenJij.nu

Te voet door Belgie.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pleun

09 April 2009 | België, Mechelen

Een ieder erg veel dank voor de reacties, ondanks dat ik pas 6 dagen onderweg ben en ondanks elke dag leuke ontmoetingen, is het toch, zoals dat natuurlijk was te verwachten,ook eenzaam.

Dinsdag 7 april de 4e dag, van Putte naar Deurne - Antwerpen, volgens het gidsje 29 KM. Na enige tijd ben ik van het pad van de GR 12 afgedwaald. Ik loop verder over wegen via Merksen en Schoten naar Deurne.Ik denk dat ik flink ben omgelopen, maar ik ben vroeg te Deurne. Ik overnacht daar bij een adres van "Vrienden van de fiets".
Ik ben vroeg en duik een cafe in, 's-midddags om drie uur is het daar druk. Veel mannen van mijn leeftijd maar ook stelletjes. Er wordt flink gerookt, het rookverbod heeft Belgie kennelijk nog niet bereikt. Ik vraag aan de cafebaas een biertje. Hij kijkt vreemd en begrijpt niet wat ik wil. Als ik probeer uit te leggen dat ik een tapbiertje wil komt zijn vrouw te hulp en zegt "O, hij wil een gewoon pintje" Dat is dan ook weer opgelost!
De drukte is enigsinds begrijpelijk, als ik afreken blijkt dat een pintje 1 euro kost. Ik zie ook hoe dat werkt, mannen komen binnen , leggen een euro op de tap en krijgen een pintje, drinken dat op en vertrekken, om, soms even later weer terug te keren waarna het ritueel zich herhaald.
Als ik naar mijn overnachtingsadres ga wordt ik met enthousiastme welkom geheten.De mensen verzorgen een warme onvangst, ze zijn erg geinteresseerd en voorkomend. Ik krijg drinken en lekkers.
Ik slaap in een kamer van een van de kinderen die uit huis zijn. De kamer is duidelijk een kamer van een meisje geweest, de boeken en knuffels heeft ze kennelijk achtergelaten.
Ook 'S- morgens na het ontbijt wordt er afscheid genomen als of een huisvriend voor jaren op reis gaat.

5é dag Van Deurne - Antwerpen Naar Lier. ongeveer 30 KM. Onderweg kom ik door een dorpje Wommelgem en daar tref ik de kerk open.De pastoor is bezig met de voortbereiding van een begrafenis ritueel. Er is stemmige koormuziek, de kist wordt al binnen gebracht.Ik veronschuldig me en wil weg gaan, maar dat is niet de bedoeling er is immers nog tijd genoeg , over een kwartier is de formele onvangst van de gasten. Een jonge vrouw neemt me mee naar de pastorie en daar verkrijg ik mijn eerste stempel voor mijn Pelgrimspaspoort.Zowaar ervaar ik dat als een emotioneel moment.
Ik kan ook nog koffie met chocolaatjes krijgen, maar dat gaat me echt te ver. Ik ga weer naar de kerk waar mijn rugzak en stokken nog staan. Ik neem een poosje plaats achterin de kerk en mijn gedachten gaan naar het recente overlijden van mijn eigen moeder. Gedachten over vergangkelijkheid,afhangkelijkheid tijdelijkheid van alles, het leven.
Na enige tijd verlaat ik de kerk, als ik het dorp uitloop luiden de klokken en het regent.De regen vermengd zich met de tranen die over mijn gezicht lopen.

Te Lier aangekomen ga ik naar de vvv voor een overnachtingsadres. Het blijkt dat Lier een dure stad is om te overnachten. Rond de 100 euro voor een bed. Na veel bellen vindt de man een B.en B. op 30 meter afstand, op de grote markt Nr 1. Voor 45 euro is dit een prima adres met een grandioos bed en een onwaarschijnlijk lekker ontbijt van allerlei lekkernijen en voor mij alleen klaargemaakt. Van gerookte zalm tot kleine stukjes fruit, versgeperst sap,vruchtenbroodjes enzovoorts.
Lier is een prachtig stadje met veel mooie gebouwen. Een stadje met vreemde verhoudingen. Ik zie appels voor 5 eurio een kilo, druiven 9 euro een kilo. Ik eet een prima drie gangen menu voor 10 Euro. Ik zie een goed cafee waar het bier 50 eurocent kost en speciale bieren 85 eurocent.

Donderdag 9 april, 6e dag. Van Lier naar Mechelen, 30 KM. Na een KM of 10 op de paden van de GR gelopen te hebben ben ik van het pad afgedwaald. In de weilanden zijn de aanwijzingen niet te vinden.Over niet erg interessante wegen verder gelopen naar Mechelen. In de ochtend lichte regen later op de dag droog en als ik te Mechelen ben gaat de zon schijnen. Hier werk ik in een internet cafe mijn dagboek bij.
Iedereen de hartelijke groeten en alle goeds gewenst ik denk aan jullie. Ik slaap in het jeugdhotel te Mechelen, een nieuw goed gebouw. Na het eten in een restaurant met een paar dubbele "La Chouffe" loop ik de stad verder in en kom bij de kerk. Daar zijn de voorbereidingen in volle gang voor een speciale dienst in het kader van de witte donderdag, (de dag voor dat christus is gestorven). Er is een dienst met voetwassing door de kardinaal, dat schijnt erg bijzonder te zijn.Er worden twaalf mannen op het altaar gevraagd om hun voeten te laten wassen. Ik kan me nauwelijks bedwingen om mijn voeten ter beschikking te stellen, ze hebben het immers behoorlijk zwaar en nog vele KM te gaan. Maar goed, de man met de punthoed wast dus de voeten van de `twaalf gelukkigen`. Ik probeer nog in de loop van de avond een jeugdherberg te bespreken te Brussel, maar alles zit vol, volgens de mensen zit alles in Brussel vol vanwege het paasweekeinde.


  • 09 April 2009 - 17:59

    Gert:

    Je doet het prima Teun,en met je knie gaat het gelukkig ook goed denk ik .
    Morgen naar Brussel,is een mooie stad,geniet er van en hou hem op het pad.
    Groetjes;
    Gert

  • 09 April 2009 - 20:49

    Diana:

    Hallo Pa!

    Hoe gaat het met je knie?
    Nog niet vol met vocht?
    Zo niet, dan is dat wel een wonder...
    Hier gaat alles goed hoor. We volgen hier alles wat je doet en waar je uithangt.
    Zondag is Dianara jarig. Jammer dat je er dan niet bent.
    Groetjes, Diana, Edison en kids.

  • 10 April 2009 - 16:35

    Michel Voogt:

    Hallo Pleun,
    Nog een poosje te gaan, er wachten je waarschijnlijk nog vele belevenissen. Blijf melden, heel aardig om je te volgen. Succes op je verdere reis!

  • 12 April 2009 - 13:29

    Kees Beaufort:

    Pleun,
    veel succes en mooie dagen.

  • 12 April 2009 - 17:15

    Rik:

    Teun
    Leuk dat we het zo kunnen volgen.
    Heel veel plezier onderweg.
    Groeten Rik

  • 13 April 2009 - 17:15

    Floor/lia:

    van jannie gehoord dat het redelijk goed gaat met je knie ben reuze benieuwd naar de uitgewerkte versie van je reis veel plezier en geluk floor/lia

  • 13 April 2009 - 18:11

    Toos En Rene:

    Hallo Pleun,
    Fantastisch dat je aan je reis begonnen ben. Leuk om zo je reis te kunnen volgen. Heel veel mooie wandeldagen toegewenst en let op je knie! groet toos/rene en natasja

  • 13 April 2009 - 19:30

    Jan Wardenier:

    Ha die Pleun! Goed man! Ben zojuist terug van een weekje vakantie en nu erg benieuwd naar je wederwaardigheden. Mooie site waarin je je ups en adowns goed kunt laten zien. Ik vertrouw vooral op de ups uiteraard. Wat ik van anderen over jouw reis heb gehoord moet dit een prachtige ervaring worden. Ik volg je. Ga nu weer verder met mijn dagelijkse beslommeringen. Veel succes en sterkte!

  • 14 April 2009 - 07:37

    Janny:

    Lieve Pleun,
    Ik heb je tot nog toe elke dag gesproken en weet dat je vandaag een rustdag inlast en hoop dat het een mooie dag voor je wordt.Piet en Netty hebben mij gevraagd of ik namens hen wil zeggen dat zij iedere dag aan je denken en hopen dat alles goed met je gaat. Zij hebben sinds je weg bent al 3 x naar mij gebeld om te vragen hoe het met jou gaat enz.
    Veel liefs Janny

  • 14 April 2009 - 07:49

    Dianara:

    Hallo Opa,
    Dank je wel voor het sms'je. Hoe gaat het nu? & hoever ben je al? Ik hoop dat alles goed gaat. Maar wel bellen nog wel. & heel veel succes met de reis.

    x. Dianara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleun

Voetreisje naar Santiago de Compostella. Ik stap in Barendrecht de deur uit en loop via Antwerpen, Brussel, Reims, Vezelay,Bourges, St-Jean-Pied-de-Port,Santiago.zoals ik denk te lopen een kleine 3000 KM.

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 57922

Voorgaande reizen:

04 April 2009 - 08 Augustus 2009

Lopen door Europa

Landen bezocht: